lördag 23 januari 2010

Janet Frame

I DN:s boklista idag ligger den nyligen översatta, postumt utgivna romanen Mot ännu en sommar av Janet Frame överst. Det är en bok jag väldigt gärna vill läsa. Författaren skrev boken redan 1963, men den ansågs vara för privat för att publicera. Först 2007, tre år efter hennes död, utkom den och nu finns nu översatt till svenska.

I början av 1990-talet läste jag flera av Janet Frames böcker. Främst den självbiografiska trilogin: Till landet är, En ängel vid mitt bord och Sändebud från Spegelstaden, som Jane Campion gjorde film av 1990. Den nyzeeländska författaren Janet Frame föddes 1924 och fick på 1940-talet diagnosen schizofreni. Hon tillbringade många år på psykiatrisk klinik och var nära att bli lobotomerad, när det av en slump upptäcktes att hon hade vunnit en novelltävling. Vilken tur att hon sedan fick möjlighet att skriva sina böcker.

2 kommentarer:

  1. Jag tror faktiskt inte jag har läst något alls av henne, helt klart en lucka att fylla igen.

    SvaraRadera
  2. Ja, prova. Hon är en mycket läsvärd författare.

    SvaraRadera