fredag 15 januari 2010

En januarifredag

Maken och jag vandrar hem efter en kväll på Kungsholmen och passerar genom Rålambshovsparken och då står han där - yxman, eller "Monument över yxman" som Eric Grate kallade honom. Jag vet inte vad just den här skulpturen vill berätta eller vad den betyder. Men visst skulle staden vara tommare utan sina skulpturer? Och även om jag inte alltid ser dem så tror jag att jag skulle märka att de inte var där. Dessutom är det spännande att se den ena i förhållande till den andra. Som en storebror och en lillebror.

2 kommentarer:

  1. Det lite hotfulla nattljuset passar formen. Här tycks den mig mer fornnordisk och mytisk än ett lekfullt formexperiment. Jag tycker nog bättre om det lekfulla...

    SvaraRadera
  2. Men som skulptur i staden ger den ändå en del att fundera över. Jag tycker nog om den, trots det lite hotfullt fornnordiska. Trots storleken är den inte krävande på ett sätt som gamla kungastatyer kan vara. Här finns rum för fantasin.

    SvaraRadera