onsdag 6 januari 2010

Den bästa julklappen

Den bästa julklappen är den som jag och maken gav till sonen, dottern och dotterns pojkvän. Vi inbjöd dessa tre unga vuxna till en dag tillsammans med oss, och alla tre tackade ja! Ett tag såg det ut som om dagens först programpunkter skulle få ske utan dottern, för hon kom med flyg från London på förmiddagen, men det ordnade sig och hon anslöt till brunchen hemma hos oss. Sedan hastade vi till Victoria på Götgatan och såg "The imaginarium of doctor Parnassus", som fick tre prickar av SvD och en trea även av DN. (Så småningom skriver säkert sonen, maken eller jag om denna fantasifulla och roliga film på vår filmblogg Juno film.)

Efter filmupplevelse och en stilla stund i soffan med korsord och kaffe begav vi oss till restaurang Sjögräs för en rejäl middag som avslutades med romprovning. Låter kanske mer exklusivt än det är, men faktum är att vi alla fem provade tre sorters rom (en-två cl av varje) med två olika sortera valrhona-choklad till. En riktigt god avslutning på en kaloririk middag.

Sedan begav vi oss till Dramaten och en historisk händelse, dvs [ingenting]s konsert och första gången ett popband någonsin intog Dramatens scen. Hoppas det blir fler tillfällen. Det var en mycket bra konsert, där särskilt de båda trumslagarna gjorde strålande insatser. Jag kan tänka mig att även andra popband skulle kunna inta Dramatens scen med den äran. Det är alltid bra när skilda kultursfärer möts. Jag kände mig rätt hemma på Dramaten, de unga vuxna i mitt sällskap kände sig rätt hemma med musiken. Tillsammans hade vi en trevlig stund som tyvärr slutade med att brandlarmet gick och alla fick utrymma lokalen. Troligen utlöstes det talande brandlarmet av [ingenting]s rökmaskiner, men det vet jag inte säkert. Vi gick hem innan räddningsledaren från Brandförsvaret hade avblåst utrymningen. Tröttnade på att frysa om fötter och öron på Dramatens trappa.

Men en bra julklapp var det!

7 kommentarer:

  1. Josefin1/06/2010

    Hej!

    En fin julklapp var det verkligen. Tror vi var lika nöjda allihop!

    Tack,
    Josefin och Oskar

    SvaraRadera
  2. Martin1/06/2010

    Hej,

    Jag läste på pastan.nu att konserten fortsatte efter brandlarmet. Det stod att de fick vänta i 40 min. Men att det var värt det. Synd.

    kolla: www.pastan.nu/bloggen/inlagg/2431

    SvaraRadera
  3. Verkligen synd att vi inte orkade vänta, men det var ju osäkert om det skulle bli några fler extranummer. Men det var en bra konsert så länge den varade.

    SvaraRadera
  4. Anonym1/06/2010

    Fast vilken bra dag ni verkar ha haft! Jättebra idé som jag genast vill härma, men det är långt till nästa jul. Jag kanske kan önska mig det i födelsedagspresent och att övriga ordnar något för mig?/ Eva WB

    Förresten, jag har försökt att göra ett konto här men lyckas inte. Hur gör man, så jag slipper vara anonym?

    SvaraRadera
  5. Låter som en bra födelsedagsönskan. Det är nästan lika roligt att få som att planera, eller tvärtom...

    Jag vet inte hur man gör ett konto här, men du borde kunna använda ditt google-konto, dvs inloggningen till g-mail. Prova nästa gång och välj profil nedan.

    SvaraRadera
  6. Prövar med kontot.

    SvaraRadera
  7. Jaha, det gick ju bra. Det var en liten inställning jag skulle ändra på, bara.

    SvaraRadera