söndag 12 april 2015

Ett sällsynt lyckat teaterbesök #043

Bilderna är från teater Republiques sida. Foto: Søren Normann Hansen
Igår kväll hade jag turen att få uppleva Tiger Lillies musikaliska version av Hamlet med fem akrobatiska skådespelare och spännande scenografi på Republique i Köpenhamn. Det är svårt att tänka sig en mer helgjuten teaterföreställning och, som jag läst i en recension, Hamlet kommer aldrig mer bli sig lik. Trots att föreställningen följer originalhandlingen väldigt troget är detta en både djupare och mer reducerad uppsättning av Hamlet än jag någonsin sett/upplevt.

Musiken och musikerna berör med sångarens falsettröst, undersköna toner (såg!) och burleska varieténummer. Skådespelarnas rörelser är koreograferade in i minsta detalj och ibland fryser de till stillastående tablåer. De rör sig över hela scenen, och då menar jag i alla tre dimensioner. I en kärleksscen svävar Hamlet och Ofelia i långt över golvet, och när galenskap och självmord tränger in i handlingen skildras det i hela scenrummet. Den stora väggen mitt på scenen kan fällas både framåt och bakåt, vilket ibland ger en kuslig klaustrofobisk känsla, men används också som fönster, dörrar, luckor, gravar mm.

Så detta är en totalupplevelse där musik, ord, akrobatik, scenografi, kostym, mask mm samspelar för att berätta en världsberömd historia på ett sätt som gör att den handlar om allas våra liv. Snyggt och intressant!

Här balanserar Ofelia på kärlekens sänggavel. Foto: Søren Normann Hansen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar