tisdag 1 december 2009

"Husfrid" - en serieroman

Jag tycker om serieromaer, men det kan vara svårt att hitta de som är riktigt bra. (Tipsa mig gärna om du har läst något bra på sistone.) Husfrid, med undertiteln En tragikomisk familjeberättelse, är en riktig roman i serieform med kapitelindelning och mängder av litterära referenser. Berättelsen handlar både om Alison Bechdels pappa och om hennes egen uppgörelse med eller frigörelse från honom. Man skulle kunna beskriva Husfrid som både en utvecklingsroman och en bildningsroman. Och som i alla riktigt bra serieromaner lever bilderna sitt eget liv. De kompletterar och fördjupar läsningen, gör omtagningar av sådant som beskrivs som viktigt eller utvikningar till något som kanske inte är så viktigt. Seriebilderna på bokens 238 sidor är vackert laverade i en grå-grön-blå färg, vilket gör läsningen till en samtidig konstupplevelse.

2 kommentarer:

  1. Hej, kolla in i gläntan precis, såg att du sökte exempel på bra serieromaner....Watchmen känner du väl till antar jag, vald av New York Times till en av dom 100 bästa moderna romanerna! Iranska Persepolis har gått segertåg över världen...Black Holes av Charles Burns om ungdomsångest....

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för tipsen! Watchmen känner jag till men har inte läst. Persepolis lärde jag mig mycket av och tyckte om att läsa. Black Holes vet jag ingenting om.

    SvaraRadera