söndag 6 december 2009

Andra advent

Lugnt och stilla hemmavid. Adventsstjärnan lyser i fönstret i det gråbleka novemberljuset, som knappt ens är ljust. Jag lyssnar på Sufjan Stevens julsånger och bakar brödet till dagens middag. Om en stund ska jag promenera ut i det fuktiga vädret och köpa ingredienserna till soppan, bl a saffran. Saffran, som numera odlas på Gotland. Jag läste i tidningen i morse att de räknar med en skörd på mellan 20 och 30 gram fram till julafton. Vilket entusiastiskt projekt!

Jag plockar undan, dukar, planerar. Njuter av en dag utan arbete och speciella krav. Men jag har en sak som jag verkligen borde göra. En text som jag ska skriva klar idag. Men det är svårt och jag hittar hela tiden nya saker jag hellre vill göra. Undrar om det är ställtid eller bara undanflykter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar