tisdag 29 december 2009

"Gå med dig"

Lars H Gustafssons bok Gå med dig - om glädjen i att vara medmänniska är liten till formatet men stor till innehållet. Den är enkelt och personligt skriven och berör både vardagsmöten och livsavgörande händelser. Jag tycker bäst om den när han skriver om möten med barn, både sina egna och dem som han har träffat under sina många år som barnläkare. När Lars H Gustafsson delger oss sin upprördhet över dagens "moderna" uppfostringsmetoder baserade på inlärningspsykologiska teorier är han särskilt bra. Jag känner igen hans tankegångar från boken Barnapappa som jag läste när mina barn var små. Kortfattat skulle man kunna summera det: "Barn är kompetenta och fullvärdiga människor, bara lite mindre än vi vuxna. Deras värde är lika stort som vårt men deras ansvar är betydligt mindre." När jag söker utgivningsår för Barnapappa (1991) upptäcker jag att författaren har en blogg som verkar uppdaterad. Den lägger jag genast till bland mina favoriter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar