lördag 19 december 2009

"Det var inte mitt fel"

Jag har precis läst ut Ann Heberleins bok Det var inte mitt fel och befinner mig i en inre dialog med författaren. Jag håller inte med om allt hon skriver, men jag inspireras av att hon tar mig på allvar. Boken handlar bl a om hur lätt vi blir kränkta, vad en kränkning egentligen är, varför vi har så svårt att klandra och kritisera människor som gör sådant vi inte tycker är bra, vad som är meningen med att förlåta och om vår frihet och vårt ansvar som medmänniskor. Det är moral och etik på ett praktiskt konkret sätt. Mycket inspirerande och vederkvickande. Författaren vill verkligen att jag ska tänka efter. När blir jag kränkt och varför? Hur förlåter jag och varför? Hur använder jag den frihet och det ansvar jag är som medmänniska har att förvalta? Stora och svåra frågor att fundera över.

Om du inte läst boken kan du läsa Ann Heberleins åtta råd, som närmast kan beskrivas som en "kortversion". Visst ger det en hel del att fundera över.

4 kommentarer:

  1. Såg henne i sommarpratarna och tyckte att mycket av det hon sa var starkt. Kul att få veta mer.

    SvaraRadera
  2. Boken finns som pocket, är tunn och lättläst. Helt klart läs- och tänkvärd.

    SvaraRadera
  3. Kan rekommendera hennes sommarprogram i P1 också.

    SvaraRadera
  4. Jo, jag lyssnade på det. Mycket bra. Och så har jag läst hennes bok "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva". Kan också rekommenderas.

    SvaraRadera