söndag 6 december 2009

De sju dödssynderna

Jag tror inte att jag kommer att läsa Patricia Tudor-Sandahls bok Den fjärde åldern, men när jag läste om den i tidningen fann jag något dom intresserade mig. Författaren tar sin utgångpunkt i de sju dödssynderna och menar att synd kan tolkas som att missa målet med sitt liv. Om man inte tänkt på sitt liv på det sättet förut kan det definitivt vara dags när man närmar sig den fjärde (och sista) åldern i sitt liv. En fruktbar hjälp kan vara just de sju dödssynderna och deras motvikter, enligt Patricia Tudor-Sandhal. Ni ser hennes lista här ovan. Jag läser den och upptäcker direkt vad jag behöver öva mig mer på för att inte missa målet. Även om jag inte upplever mig själv som speciellt avundsjuk eller vred, så saknar jag definitivt förnöjsamhet och tålamod. Något att jobba på, alltså. Hur är det för dig?

2 kommentarer:

  1. Defintivt ödmjukhet och värdighet. Intressant att ställa dem bredvid varandra, särskilt att placera värdighet här. Jag tror att det är helt rätt, så att inte ödmjukheten blir en sorts utplåning.

    SvaraRadera
  2. Ja, ödmjukheten behöver en viss skärpa för att inte bli jolmig, och värdighet är ett underskattat begrepp. Men visst är den här listan fruktbar att fundera över.

    SvaraRadera