söndag 17 maj 2015

Det goda åldrandet #079

Emmeline Pankhurst av G A Brackenbury

Trots att jag läser mycket litteratur om äldre och åldrande är jag ändå inte helt klar över om det finns något som skulle kunna kallas "det goda åldrandet" eller successful aging, som det brukar benämnas på engelska. Vad skulle det i så fall innebära? Vem mer än du själv kan avgöra om ditt åldrande är lyckosamt eller inte? Skiljer sig begreppet från "det goda livet"? Och inte brukar vi prata om något sådant som ett lyckosamt liv? Hur som helst är det ett intressant begrepp att diskutera med studenter, eftersom det säger mycket om oss själva, våra värderingar och det samhälle vi lever i. Och visst finns det sådant som vi vet ökar hälsa och välbefinnande för människor, och som därför till viss del kan bidra till ett gott åldrande.

För mig är bilden av Emmeline Pankhurst (1858-1928, ledare för suffragettrörelsen som kämpade för kvinnors rösträtt) EN bild av det goda åldrandet. Håller du med mig?

2 kommentarer:

  1. Från utställningen vi var på??

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om just hon var en av dem som fanns med på utställningen. Det måste kollas upp. Bilden är från ett vykortsblock med porträttmålningar från National portrait gallery i London.

    SvaraRadera