lördag 14 mars 2015

Jag sviker tordyveln #014

Lördagskväll i mars och jag tittar som vanligt inte på Melodifestivalen utan röstar istället i Litto 2015. Kanske trodde ni att min tolva skulle gå till Tordyveln flyger inte i skymningen av Maria Gripe, men så blev det inte. Efter att ha lyssnat på Lundströms bokradio i januari om Katizi gör comeback och läst Marie Petterssons artikel i Sydsvenskan om Katarina Taikons Katizi-böcker, så är valet givet. Katizi får min tolva. 

När jag på 1970-talet läste böckerna om Katizi väckte de både sorg och glädje i mig. De hjälpte mig att förstå att livet är orättvist, men också att det är möjligt att protestera mot det orättvisa. De satte också ord på känslan av att inte känna sig hemma. Jag visste inte att det fanns någon som kände som jag förrän jag läste böckerna om Katizi. Så självklart måste Katizi få min tolva!

Om du vill läsa om Katarina Taikons liv så är Lawen Mohtadis bok Den dag jag blir fri riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar