torsdag 25 september 2014

Olika sätt att läsa

Hur är det egentligen? Minns vi innehållet i e-böcker sämre än när vi läst pappersböcker? Jag kan inte uttala mig tvärsäkert för egen del, men ett problem är att den fysiska boken inte finns kvar som en påminnelse om att jag har läst den. Men det gör ju å andra sidan inte böcker jag lånat på biblioteket heller.

I min bokcirkel läser vi på många olika sätt. Pappersböcker, e-böcker på läs- eller surfplatta, och t o m i mobilen ibland, och ljudböcker eller andra typer av inspelningar, t ex via librivox. Någon brukar både läsa i pappersbok eller e-bok och lyssna på uppläsning samtidigt. Jag har på sistone provat detta och insett att det är utmärkt för minnet. Upplevelse via två sinnen gör helt klart att läsupplevelsen stannar kvar på ett annat och mer manifest vis.

Jag har tidigare haft svårt att bara lyssna på uppläsningar. Mina tankar far lätt iväg. Men det gör de ju när jag bläddrar bland sidorna i en pappersbok också. Just nu har jag emellertid fastnat i Stina Ekblads uppläsning av Kjell Westös Hägring 38, som går som radioföljetong i P1. Det är en mycket bra roman som utspelar sig i Helsingfors och Stockholm 1938, medan andra världskriget kommer allt närmare. Jag har svårt att tänka mig att läsupplevelsen skulle vara större utan Stina Ekblads mjuka finlandssvenska, och jag är säker på att jag kommer att minnas denna roman för alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar