lördag 23 februari 2013

Praktfull platan #032

I min nya hemstad, på Gustav Adolfs torg, står denna praktfulla platan. Jag väntar på att få se den i sin gröna skrud. Första gången jag var i Lund, påsken 1983, blev jag mycket imponerad av platanerna på Clemenstorget. Jag hade aldrig sett något liknande i Sverige. Nu bor jag själv i en stad med plataner på gator och torg. Ett annat platanminne är en mycket regnig och kall dag i Paris månadskiftet oktober-november 1985. Då fyllde de stora prasslande löven trottarerna och barken på stammen flagnade, som den gör om vintern. På senare år har maken plockat fröställningarna till sin samling "konstiga saker som faller ner ur träd". Den samlingen har tyvärr försvunnit i en flytt, men ett bestående minne är just platanens spikklubbeliknande fröställningarna. På Slottsträdgårdsmästarens blogg finns fina platanbilder och upplysande text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar