fredag 8 februari 2013

Det som händer oss emellan #017

Fotograf: faster Berit


Det här är en av de finaste bilder jag vet. Det är min farfar och farmor på lagårdsbacken en solig dag i början av 1960-talet. I norra Östergötland. Jag vet egentligen inte hur deras relation var, men jag tror att de tyckte om varandra. Jag tycker om att titta på fotografiet inte bara för att det är mina farföräldrar utan också för att det som sker mellan dem är så levande. Relationen. Den syns liksom där i mellanrummet mellan deras blickar. Det är inte alltid så lätt att få fatt i relationen mellan oss människor. Att förstå den och att "se" den. Men vi känner ändå hela tiden att den finns där och ibland blir den extra tydlig. Eller synlig, som på det 50 år gamla fotot.

2 kommentarer:

  1. Josefin2/08/2013

    Fint fint fint! Allting. Texten och bilden. Och den där taggtråden i förgrunden som bara gör det fina lite mer sårbart.

    SvaraRadera
  2. Ja, taggtråden. Den hör liksom till. Det är helt enkelt en väldigt fin bild.

    SvaraRadera