torsdag 30 maj 2013

Vad jag lärde mig igår

Härom morgonen när jag promenerad genom stadparken i Jönköping fick jag syn på en växt som jag aldrig har sett förut. Först trodde jag att det var ängsbräsma, för blommorna liknar varandra (fyra kronblad och svagt lilafärgade) men sen såg jag att bladen var helt annorlunda. Och det var då jag upptäckte de brunlila små groddknopparna som sitter i bladvecken. De ser ut som små muslortar. Inte särskilt vackert men säker bra ur med tanke på spridning och fortlevnad.

Igår kväll tog jag fram både den enkla blomboken Blommor där de fototgraferade växtbilderna är ordnade efter färg och Bo Mossborgs betydligt tjockare Den nordiska floran. Det gick snabbt att artbestämma växten och nu vet jag att den heter tandrot p g a de knöliga och tandlika rötterna. Tandroten förekommer sparsamt i södra och mellersta Sverige. Den trivs i skogar, lundar, raviner och parker, så det är lätt att förstå att just Jönköpings stadspark är en passande växtplats.

Bilden på tandroten är lånad från Den virtuella floran, en sida som jag varmt rekommenderar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar