fredag 3 augusti 2012

När blicken själv får välja

Den här bilden tog jag för några år sedan på Barnhusbron i Stockholm. Jag tycker mycket om den, och den har tidigare varit vinjettbild för bloggen. Nu använder jag den för att bearbeta det faktum att Stockholm snart inte är min hemstad längre. Och för att fundera kring det där med utsikter och vidsträckta vyer.

Jag tycker om när blicken får vila på något som är långt borta. Alldeles för mycket tid i livet går åt till att stirra på det som finns nära, som datorskärmar, boksidor, tidningar, uppsatser och paddans fantastiska bildskärm. När jag lyfter blicken vill jag se långt och fritt. Därför är jag glad över arbetsplatser med vid utsikt. Vyerna från min f d arbetsplats i Stockholm eller min nuvarande i Jönköping tycker jag om. Men också utsikten från mitt stockholmshem. Tur är att en ny vidsträckt vy väntar på mig i Malmö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar