fredag 3 augusti 2012

Mitt emellan Köpenhamn och Stockholm...

... säger Tage Andersen att hans Gunillaberg ligger. Det ligger också mitt emellan naturen och kulturen. Mitt emellan människorna och djuren. Mitt emellan skogen och hagen. Mitt emellan blommorna och rosten. Mitt emellan levande och döda.
Åker du någon gång med bil på vägen mellan Jönköping och Ulricehamn, är det bara att svänga av från stora vägen några kilometer - och du finner en förtrollad plats mitt i de småländska skogarna. Men jag rekommenderar ändå att du tar bussen från Jönköping, eller Borås, kliver av vid Bottnaryd Industrigatan, går genom industriområdet tillbaka mot stora vägen och under den samma, följer den slingriga grusvägen förbi reningsverket och smultronställena. Sedan är det bara att följa skyltarna mot Gunillaberg, och när du efter 20 minuters promenad kommer dit är det som om en annan värld dyker upp bakom kohagarna och grishägnen.
Du kommer att ha några fina timmar framför dig när du kan njuta av platsen, naturen och konsten. Och fördelen med att ta bussen är att du kan dricka ett glas vin tillsammans med Tage Andersen i orangeriet. Här finns fler bilder från Gunillaberg.

1 kommentar:

  1. ... och karparna och passionsblommorna och getterna och de danska karamellkransarna! Och självaste Tage själv. En fin dag på en fin plats!

    SvaraRadera