fredag 2 mars 2012

Ynglingen och flickan

Om du har vägarna förbi Stureplan i Stockholm innan 16 mars så kan du passa på att slinka in på Åmells konsthandel och titta på den här fantasifulla akvarellen av Nils Dardel. För att komma in genom den låsta porten måste du ringa på dörrklockan, men alla är välkomna, inte bara de med ett par miljoner eller några hundra tusen för konstinsköp på bankkontot. Ja, alla konstverk på utställningen är till salu.

Här finns tavlor målade i början av 1900-talet av konstnärsgruppen De 8, med bl a Sigrid Hjertén och Isaac Grünewald. Och mest färgglad och speciell är nog Sigrid Hjerténs målning av Isaac Grünewald sittandes i solstol rökandes pipa. Den hade jag köpt om jag hade haft de där miljonerna. Utställningen har tillkommit för att det är hundra år sedan gruppen De 8 anordnade en gemensam utställning för att presentera ett helt nytt måleri för den svenska publiken. Det gemesamma för dem alla åtta var att de i olika perioder hade studerat hos Henri Matisse i Paris.

Ynglingen och flickan här ovan väcker mitt intresse för att det är en så symbolladdad bild. Apan, Barnet, Ugglan, Hjorten - och så det unga Paret, vars blickar ger intryck av en maktkamp. Vilka är de? Vilken är deras kamp? Vad har hänt innan? Vad händer sedan? Jag vet inte, och jag vet inte om jag vill veta. Men det är en bild som dröjer sig kvar och som ger utrymme för fantasin.

2 kommentarer:

  1. Den där Ynglingen och flickan hade vi ett inramat tryck av hemma i föräldrahemmet på 60-talet. Den satt jag ofta och tittade på som liten för den stimulerade fantasin.

    SvaraRadera
  2. Det kan jag förstå. Det är verkligen en fascinerande bild. Tack för att du påminde mig om den och välkommen hit!

    SvaraRadera