onsdag 25 januari 2012

Uuno Klami

Känner du till den finländske tonsättaren Uuno Klami? För några dagar sedan gjorde inte jag det, men i söndags var jag på en konsert och fick höra hans Kalevalasvit. Uuno Klami levde de 61 första åren på 1900-talet och är unik. Han deltog nämligen i fem krig, vilket säkert är mycket ovanligt för en kompositör. Men det berättar ju mer om Finlands historia än om Uuno Klami.

Sannolikt berättar Kalevalasviten också en hel del om både Finlands historia och folksjäl. Det kan jag dock inte redogöra för. Vad jag däremot med säkerhet vet är att jag tyckte mycket om musiken. Den var lätt att följa, även för ett otränat öra som mitt, och hela sviten var berättande på ett nästan filmiskt vis. Som om musiken skapade bilder och berättelser i min hjärna, och det har jag faktiskt aldrig varit med om på samma tydliga sätt. Åtminstone inte när det gäller s k klassisk musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar