måndag 30 januari 2012

Hur man tar det

Det finns en del uttryck som vi använder utan att tänka oss för, t ex det är inte hur man har det utan hur man tar det. Förfärligt, om ni frågar mig. Tänk bara om man har det väldigt, väldigt dåligt och så säger någon just så, det är inte hur man har det utan hur man tar det. Allt beror alltså bara på mig själv? Hur jag reagerar på det som har hänt mig. Ingenting kan alltså tillskrivas omständigheterna som gjort att jag hamnat i en allt igenom dålig situation? Så är det förstås inte. Kanske kan vi försöka säga så här istället: Det är både hur man har det och hur man tar det. Samtidigt.

3 kommentarer:

  1. Floskler kan verkligen få en att gå i taket. Människor slänger ur sig saker utan att tänka sig för. Just det att det är utan att tänka sig för gör att jag ändå ibland kan ha fördragsamhet, pressar man dem lite så blir ofta uttalandena mera nyanserade.

    SvaraRadera
  2. Jag har också stört mig på det uttrycket. En del använder det säker ogenomtänkt men kan det inte också vara ett tidstecken, att det faktiskt finns en förväntan att man ska rycka upp sig och "lära sig någonting" vilka tragedier man än råkar ut för. Ditt uttryck var mycket bättre.

    SvaraRadera
  3. Tack för era kommentarer! Jag uppskattar dem!

    SvaraRadera