onsdag 11 januari 2012

Glädjen med en brun påse

Ända sedan jag flyttade från Södertälje för drygt fem år sedan har jag saknat de gröna påsarna, som redan då hade funnits i flera år, för hushållets organiska avfall. I Stockholm, dit jag flyttade, pågår fortfarande diskussioner om huruvida komposterbart avfall ska sorteras från övriga sopor. Som om det finns något alternativ till att ta tillvara det organiska avfallet och omvandla det till jord eller biogas.

Därför är jag nu glad över att vara jönköpingsbo på deltid. Här finns det bruna påsar av kraftig papp där allt organiskt avfall kan kastas. Sedan samlas dessa i separata kärl i den utomordentligt välordnade sopsorteringsstationen på gården. Det är viktigt hur vi tar hand om våra sopor. Varje gång jag kan kasta något i den bruna påsen så gläds jag. Då går det inte till spillo. Så borde det vara överallt. I Stockholm också.

2 kommentarer:

  1. Men det går utmärkt att få hämtning av organiskt avfall även i Stockholm! Det är bara det att de inte direkt gör reklam för det …

    http://stockholm.se/KlimatMiljo/Avfall-och-atervinning/Sortera-dina-sopor/Matavfall/

    SvaraRadera
  2. Jag ska genast tipsa bostadsrättsföreningens styrelse. Tyvärr tror jag inte att det blir någon hämtning av organiskt avfall trots detta. Men det är ju inte Stockholms stads fel.

    SvaraRadera