onsdag 30 mars 2011

"Landet utanför"

Just nu lär jag mig massor om orter som jag knappt ens visste att de fanns. Storstadsbo som jag är hade jag inte hört talas om Hammarstrand i Ragunda kommun mitt emellan Sundsvall och Östersund eller Högland fem mil väster om Dorotea i Västerbottens inland. Men tack vare Kristina Mattssons bok Landet utanför - ett reportage om Sverige bortom storstaden är nu den saken avhjälpt. Massor med andra saker om Sverige utanför min egen stad har jag också lärt mig, trots att en tredjedel av boken återstår att läsa.

Kristina Mattsson berättar att fr o m 2008 bor det fler människor i städer än på landsbygden. Det är en lika stor förändring för mänskligheten som det var när några av våra avlägsna förfäder övergick från jägar- och samlarlivet till ett begynnande bondesamhälle, om man ska tro författaren. Helt klart är i alla fall att inflyttningen till städerna gör att många orter på landsbygden avfolkas och dör ut. Kristina Mattsson frågar sig, och oss som läsare: Om alla bor i stan - vad ska vi då med resten av landet till?

Det tål att fundera på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar