söndag 6 mars 2011

Konstlördag i Södertälje

Pendeltåget tar mig den välbekanta vägen söderut, till min forna hemstad Södertälje. Just idag är det två olika konstutställningar som lockar. Först besöker jag Södertälje konsthall på en visning av utställningen "Möte i färg". Konstsamlaren Staffan Rasjö berättar varmt och engagerat om de stora och inte alldeles lättillgängliga konstverk som är en del av hans samling. Det hela började med en utställning med tavlor målade av Ulf Trotzigs, får vi veta. Och Kung Sweeneys dröm (nedan till vänster) är en imponerande stor tavla och kanske den jag tycker mest om av alla på utställningen. Jag söker lite på nätet efter något bra att läsa om Ulf Trotzig, som f ö är gift med författaren och ledamoten i Svenska Akademin Birgitta Trotzig, och hittar en utställningskatalog från Hishults konsthall. När jag "bläddrar" i den inser jag att jag gjort det en gång förut, men då i pappersversionen. Det var i somras, hos svärföräldrarna. De hade varit och sett utställningen. Så där är det ofta, tycker jag, att saker och ting länkas samman.



En av överraskningarna på utställningen är Eddie Figges verk Röd informell och Brevet. Hon är en konstnär jag inte alls känner till, men som jag kommer att hålla utkik efter i framtiden.

En del av Rasjösamlingen finns på Vida museum på Öland och visas där vid olika utställningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar