torsdag 20 januari 2011

Jag är en blå papperskorg på Långholmen

Rubriken är en travesti på en dikt av Kerstin Thorvall (1925-2010), inte en beskrivning av ett känslotillstånd. Bilden är dessutom inte aktuell nu när mycket av snön har smält i Stockholm. Men i lördags stod den där i snön, alldeles blåmålad, och väntade på att få ta hand om allehanda skräp och skrott. För att fortsätta travestin: Jag är en blå papperskorg på Långholmen. En blå papperskorg som ingen kastar skräp i. Men så kommer du, min älskade. Nej, ni kan ju själva se hur illa det blir. Bättre då att citera Kerstin Thorvalls dikt i dess helhet.

Jag är en grön bänk
i Paris.
En grön bänk
som ingen sitter på.
Men så kommer du,
min älskade.
Du går långsamt
för du har ledig torsdag
och du ser den gröna bänken
under de stora ormbunkarna
(nej, kastanjer är det förstås)
och du tänker:
Den där bänken ser skön ut.
Om man skulle ta och sätta sig
ett litet tag.
Någon timme, eller så?
Men jag talar inte om för dig
hur länge.
Jag är en grön bänk i Paris
som står och håller käften.
Ur Den lyckliga kärleken (1977)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar