lördag 21 augusti 2010

Torne träsk

Ibland önskar jag att jag var mer kalenderbitare än vad jag faktiskt är. Och att jag hade något bättre geografiska kunskaper, särskilt när det gäller norra Sverige. I så fall hade jag redan under min vistelse i Abisko vetat att Torne träsk är Sveriges sjunde största sjö och den näst djupaste. Jag hade också vetat att det är Skandinaviens största fjällsjö och att dess största tillflöde sker från Abiskojåkka, som jag vandrade längs med vid flera tillfällen under mina fjälldagar. Troligtvis hade kopplingen Torne träsk och Torneå inte heller varit mig främmande, eftersom Torne träsk har sin avrinning via Torne älv, som strömmar 520 km innan den rinner ut i Bottenviken vid Torneå/Haparanda.

Men frågan är om linbanefärden nerför fjället Njuolas sluttning hade varit mer magnifik om jag ägt denna kunskap? Där nere låg Torne träsk, turkosblått som värsta Medelhavet, men aldrig mer än 12 grader varmt i de grundaste vikarna.

2 kommentarer:

  1. Martin8/23/2010

    Fint. Bild och text. Jag blir avundsjuk och vill också vara där!

    SvaraRadera
  2. Ja, du måste åka dit någon gång.

    SvaraRadera