torsdag 5 augusti 2010

Kvällen mörknar över sjön

Nu är alla färger grå, snart alldeles svarta. Augustimörkret och stillheten sänker sig kring den gamla torpstugan och mig. Men syrsorna spelar fortfarande. Gör de det hela natten? Idag har jag sett två korpsvarta korpar, en stilig häger (visste ni att de har gula ben?) och en brun rovfågel. Jag tror det var en ormvråk, men är inte helt säker. Stor och brun var den, med ljusa partier på vingarna. Måste titta i fågelboken. Kanske var det en kärrhök? Eller en sparvhök? Det borde inte vara omöjligt att lära sig Sveriges rovfåglar. Så många finns det ju inte. Jag kan i alla fall utesluta kungsörn, glada och fiskgjuse i detta fall. Någon falk var det inte heller.

Jag har också varit på en utflykt till Ändebols gård. Där bedriver man bl a ekologisk odling av tomater. Växthusen värms upp av biogas.

1 kommentar:

  1. Har mest sett duvor på Garnisons Kirkegård och en stor kråka på Kastellet, och när jag tänker efter en stor svan som flög högt över Folke Bernadottes Allé. Det var märkligt med en så stor fågel som flög så högt. Den var kanske på väg till sina vänner vid Skt Jörgens Sö.

    SvaraRadera