lördag 24 april 2010

Lyckoklöver


Lyckoklöver är en krukväxt som nog var vanligare i hemmen förr i tiden. Mitt exemplar har, innan det fick flytta hem till mig, bott i samma hem i 35 år eller mer. Det är spännande att tänka sig att en så liten och skir blomma kan ha så många år på nacken. Kanske är det t o m så att ursprunget till denna lilla växt kommer från makens farfars bror. Han var nämligen en man som skötte om krukväxterna.

Jag har precis lärt mig att Lyckoklöver är en krukväxt som tillhör samma familj som harsyra, oxalis. Varje gång jag tänker på harsyra minns jag den syrliga smaken av bladen. Vi åt alltid harsyra och stensöta när jag var barn. Kunskapen om att de var ätliga växter fick vi av varandra och det var alltid lika spännande att hitta dem i skogen och smaka lite grand. Harsyran växte på fuktig och mörk mark, gärna under träd och stensötan hittade vi i mossan på stenarna. Deras rötter var lätta att dra upp och när vi nödtorftigt hade skrapat bort jorden smakade rötterna som av söt och stark lakrits.

2 kommentarer:

  1. Anonym6/12/2012

    Hej skulle du kunna tänka dej att sälja några knölar från denna lyckoklöver till mej jag betalar bra,,,snälla meila mej om svar min adress är MVH Vivi
    vivi@porsi.se

    jag får bara iväg dett medelande om jag skriver anonymt

    SvaraRadera
  2. Hej Vivi,

    Kul att du hittat till min blogg. Jag har precis skickat ett mejl till dig.

    /Marie

    SvaraRadera