onsdag 1 mars 2017

Värdighet, #001

Blogg100 startar idag - och jag vill vara med i år! Initiativtagaren Fredrik Wass skriver så här om Blogg100, som nu genomförs för sjätte året i rad:

Vi deltagare enas i entusiasmen och engagemanget, snarare än det beräknande, dömande och cyniska. Vi tar chansen att manifestera det fria ordet genom vårt bloggande, något som länge setts som självklart, men som i år är viktigare än någonsin. Vi respekterar andras åsikter, men accepterar inte kränkningar eller hot mot någon. 

Mitt första inlägg av hundra vill jag ägna den värdighet som är allas. Ofta pratar jag om vikten av människors lika värde, och jag menar inte att vi ska sluta kämpa för ett samhälle där allas lika värde är möjligt. Men tills dess kan vi i varje stund och i varje möte värna om allas värdighet. Både min och din.

Jag har länge haft Möt mig nu som den jag är som en kategori för några av mina blogginlägg. I det mötet står människans värdighet i centrum. Läs gärna några av de inläggen. Det som fått mig att fundera på värdighet just nu är en text på sidan Framtiden bor hos oss, ett storstadsteologiskt nätverk inom Svenska kyrkan. Sara Jacobsson Grip, kyrkoherde i Vantörs församling, skriver under rubriken Varför orkar vi inte tala om romerna längre?

Människors lika värde har egentligen fått en felaktig juridisk översättning från engelskans dignity – värdighet. Det är människors värdighet vi ska slå vakt om, inte att människor ska behandlas lika bra eller lika dåligt. Det finns tusen sätt att slå vakt om människors värdighet och vara en profetisk röst i en tid då sprickorna djupnar och fördomar växer mot den andre – den vi inte känner. 

För mig hänger dessa båda citat ihop. De beskriver det samhälle jag vill leva i. Ett samhälle som slår vakt om det fria ordet och människors värdighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar