söndag 12 mars 2017

Om konsten att läsa och skriva

Jag vet att jag för många år sedan läste Olof Lagercrantz bok Om konsten att läsa och skriva, och jag minns att jag tyckte om den. Kanske dags för omläsning? Bodil Malmsten (1944-2016) skriver också om konsten att skriva, och att läsa. Att läsa är alltid viktigare än att skriva. Det är en liten bok med stort innehåll på få sidor. Mycket ger inspiration. Och mycket är väldigt Bodil Malmstenskt. Kanske tycker jag om det hon skriver. Kanske inte. Men lusten att skriva väcks i alla fall av läsningen.

Och lusten att låta sig inspireras, imponeras och iakttaga allt - som Bodil M uttrycker så väl.

Och så rådet att läsa, läsa, läsa. Och undersöka hur de allra bästa har skrivit sina böcker. Studera ordval, tempo och tempus, berättarperspektiv, tidsanda.... Men vilka är då mina bästa? Vilka skulle hamna på min alldeles egna klassikerlista? Det tar nog ett tag att göra den, men kanske dags att börja i alla fall....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar