söndag 20 december 2015

Lucka 20 - Mariafönstret i Linköpings domkyrka

Bilden är lånad från Linköpings domkyrka.
Jag är inte speciellt bra på kyrkliga söndagar men att fjärde söndagen i advent är tillägnad Maria, det vet jag. När jag var barn var hon min absoluta förebild. En ung kvinna som blev mamma till en liten bebis. Det handlade inte om Jesus, guds son, som jag förstod det, utan om just denna unga kvinna som fick det oerhört viktiga uppdraget att vara mamma åt ett litet barn. Jag tycker fortfarande väldigt mycket om Maria-gestalten, men inte som ett helgon utan mer som en alldeles vanlig människa med en fantastisk uppgift. Att vara förälder.

I höstas var jag för första gången inne i Linköpings domkyrka. Det är en mäktig katedral med anor från 1100-talet. Ett av kapellen är tillägnat Maria och här finns en av världens största glasgravyrer av konstnären Lisa Bauer och gravören Lars Börnesson. Jag vet inte om jag tycker om just den bilden av Maria, men det är ett imponerande konstverk. Inte minst för att Marias mantel består av ”Mariablomster”, dvs 93 olika svenska blommor och träd som har anknytning till Maria, t ex genom någon folkvisa eller en legend eller därför att växten i någon del av Sverige har ett Maria-namn.

Några av dessa är: nyponros, pyrola, blåstarr, darrgräs, vitgröe, gulmåra, daggkåpa, akleja, slåtterblomma, brudbröd, blåklocka, förgätmigej, liljekonvaj, kråkvicker, Jungfru Marie nycklar, guckusko, skogsviol, luktviol, styvmorsviol, ekorrbär, ramslök, mandelblom, skogsklöver, smultron, rödklöver, kärringtand, gullklöver, skogsstjärna, jungfrulin, svalört, linnea, harsyra, tusensköna, blåsippa, vårlök och vitsippa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar