måndag 16 juni 2014

Tematrio: recycling-romaner


Det är roligt med en tema-trio som tvingar till eftertanke, och denna veckas trio måste jag fundera på en bra stund innan jag kommer på mina tre. Temat är nämligen böcker där författaren på något sätt recyclat någon annans material.
 
1. Lyran skriver bl a om Kerstin Ekmans Mordets praktik, som har Hjalmar Söderbergs Doktor Glas som sin utgångspunkt. En annan Doktor Glas-roman är Gregorios av Bengt Ohlsson. Här är det pastor Gregorius, Helga Gregorius make, som är huvudperson. I Doktor Glas möter vi honom bara som tredje person men hos Bengt Ohlsson får han själv berätta sin historia. Det är förstås spännande att läsa de både böckerna i anslutning till varandra.
 
2. En annan Hjalmar Söderberg-roman kom i en återbrukad 1970-talsvariant när Gun-Britt Sundström skrev För Lydia med Den allvarsamma leken som utgångspunkt. Jag minns att jag läste den med stor behållning någon gång på 1980-talet. Nu ser jag att de båda finns att låna som e-böcker på biblioteket, så omläsning av dem kanske är ett bra semesterprojekt.
 
3. Lacrimosa av Eva-Marie Liffner utkom för bara ett par år sedan. Det är en Tintomara-historia, eller snarare bakgrunden till Carl Jonas Love Almqvists gestalt Tintomara i Drottningens juvelsmycke. Att läsa Lacrimosa är att träda in i både en sagovärld och en 1700-talsvärld. Dessutom figurerar även Almqvist själv i Liffners roman. Härlig läsning, om du tycker om historiska och fantasifulla romaner.

13 kommentarer:

  1. Den ryske fantasyförfattaren Nick Perumovs "Alvklingan", som är en fortsättning på "Sagan om ringen".

    Bo Beskows romaner utifrån bibelberättelser, till exempel "Solmannen" om Simson och "Rösten är Jakobs" om Jakob (en av patriarkerna). Fin läsning, som allt han skrivit - och målat!.

    SvaraRadera
  2. Och då kommer jag att tänka på Batseba av Torgny Lindgren, en annan roman som bygger på Gamla testamentets berättelser.

    SvaraRadera
  3. Tack Jonas, för din kommentar

    SvaraRadera
  4. Och min favoritbok Barabbas har också Bibeln som källa, så klart. Jag tänkte inte ens på den.

    SvaraRadera
  5. Lacrimosa hade jag glömt, trots att vi läste den i bokcirkeln. kul med en tematrio där man verkligen får tänka efter

    SvaraRadera
  6. Intressant! Jag har inte läst någon av dina men hört talas om de första två. Tack för bra tips! :)

    SvaraRadera
  7. Håller med dig Mrs Calloway, kul att få tänka efter.
    Tack för Barabbas-tipset, Lyran.
    Anna, jag kan verkligen rekommendera alla dessa tre.

    SvaraRadera
  8. Jag har inte läst Lacrimosa, men de andra två gillar jag mycket!

    SvaraRadera
  9. Lacrimosa verkar intressant. Jag älskar historiska romaner. Och både Doktor Glas och Mordets praktik står på att läsa-listan.

    Har läst några Perumov men inte just Alvklingan. Jag är inte jätteförtjust i honom, han är så babblig.

    SvaraRadera
  10. Gregorius tyckte jag om, och jag gjorde precis som du, läste den och Doktor Glas i följd.

    SvaraRadera
  11. Tack för tipsen! Har inte läst någon av dem men är svag för Doktor Glas så jag vill gärna läsa Mordets praktik :)

    SvaraRadera
  12. Många bekanta författare men olästa böcker här, tack för tips!

    SvaraRadera
  13. Tack för alla kommentarer. Jag gläder mig åt dem.

    SvaraRadera