onsdag 1 maj 2013

Första maj-poesi #098

Det var länge sedan jag demonstrerade på första maj, och i ärlighetens namn kan jag inte skriva att jag saknar det. Men det betyder inte att första maj är som vilken ledig dag som helst för mig. Jag är glad över att det finns människor som vill demonstrera, och särskilt glad är jag över att många unga människor gör det. Det handlar om rätten till arbete, som inte alls är självklar. Och om rätten att slippa slita ut sig på sitt arbete. Och om makten över arbetet. När jag läser texten till Första maj, första maj (från 1911) tänker jag att första maj-budskapet också handlar om stolthet och upprättelse. Och alla människors rätt till ett värdigt liv. Så det kanske är dags för mig att börja demonstrera igen?

Här finns hela texten till Första maj, första maj. Läs den. Det är rena poesin, med ord som älskogens vår, segrarefärd, undrenas värld och lumpen legend.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar