måndag 22 april 2013

Respektfullt möte #090

Den här bilden av ett respektfullt möte mellan två människor tycker jag om. Jag ser den som ett motargument mot de idéer om lydnad och underkastelse som av och till är starka när det gäller relationer till barn, barnuppfostran och den svenska skolan. Bildtexten lyder: Göran Annerén vid Akademiska barnsjukhuset i Uppsala undersöker en ung patient och den fanns i en tidningsbilaga om sällsynta diagnoser för några år sedan. Jag tycker bilden ger uttryck för ett respektfullt undersökande och lyssnande förhållningssätt, något som borde vara självklart vid mötet med människor i alla åldrar. Men för mig speglar bilden inte bara ett möte mellan en läkare och hans patient. Det skulle lika gärna kunna vara en förälder och ett barn, en lärare och en elev, eller för den delen två vuxna där den ena arbetar inom sjukvården. Tänk om man istället för att fokusera på metoder för att få barn att lyda talade om respektfulla möten med barnet och samtal där vi lyssnar på varandra.

Maria Norberg Barkman är fotografen bakom denna bild.

1 kommentar:

  1. Detta är nog en av mina absoluta favoriturklipp. Satt länge uppe på kontorsväggen i Högalid. Nu nerpackad någonstans, borde leta upp den igen. Den är, precis som du skriver viktig och grundläggande. En ideologisk bild!

    SvaraRadera