söndag 25 december 2011

Tre bra julklappar

I år fick maken och jag tre mycket bra julklappar av dottern. Årets julklapp är tydligen en matkasse och den vi fick är från Stockholms stadsmission och ger förhoppningsvis en rejäl måltid till någon som inte har råd att köpa mat.

I vår familj har årets julklapp alltid varit böcker och boken vi fick hjälper oss att fördjupa samtalen om manligt och kvinnligt, patriarkatets struktur, feminismen och traditionens makt över könsrollerna. Liv Strömquist är inte bara rolig utan också mycket påläst och kunnig. Hennes Prins Charles känsla är en fröjd att läsa. Text och bild i ljuvligt samspel. Och ett viktigt innehåll.

Och så var det musik-klappen, som är den näst vanligaste julklappen hemma hos oss. I år fick vi First Aid Kit som jag faktiskt har hört talas om även om jag inte är så musikaliskt bevandrad. Lyssnat på dem hade jag inte, förrän igår kväll. Och det kommer bli fler lyssningar på dessa unga, urmusikaliska kvinnor. Gudomligt vackert.

2 kommentarer:

  1. Tack för boktips, god idé med matkasse (får bli nästa år ...), tjejduon har jag lagt in några gånger på fb sen jag hörde dem på Polarprisgalan, missade du det? ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, det har jag missat, men jag lovar att vara mer uppmärksam framöver. Så fortsätt att tipsa.

    SvaraRadera