söndag 4 december 2011

Pina Bausch och Madredeus

Första adventsljuset får brinna en liten extra stund, så inte det andra hinner i kapp. Ur högtalarna strömmar Madredeus "Ainda" som jag inte har spelar på flera år. Men jag känner igen alla melodier och sångerskans ljusa och klara röst. Den får mig förstås att tänka på Wim Wenders "Lisbon story", där den portugisiska fado-gruppen spelar en viktig roll. Det var när jag såg den filmen som jag först fick höra deras musik. Att samtidigt se dem spela och sjunga, gav en extra dimension.

Igår såg jag och maken filmen "Pina" av samme Wim Wenders - en nästan två timmar lång hyllning till dansaren och koreografen Pina Bausch, som dog 2009. Dansa, dansa - annars är vi förlorade. Titta gärna på filmklippen som finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar