onsdag 2 februari 2011

Apropå ålder

Idag mötte jag en man som snart fyller 87 år. Jag fick inte uppfattningen att hans ålder var den viktigaste delen av hans person. När han beskrev sig själv var det inte sin ålder han poängterade. Det är nog svårt att uppfatta sig själv som 87. Jag är ganska många år yngre än han och behöver alltid tänka efter när någon frågar efter min ålder. Knappast är just 48 år en bra beskrivning av vem jag är. Jag undrar om vi någonsin begriper hur gamla vi egentligen är. När vi är unga är det viktigt med ålder och att definiera sig som äldre eller yngre än någon annan. Men perspektivet ändras med åren. I takt med att vi själva blir äldre blir ålder allt mer ointressant och istället möter vi olika människor. I alla fall har det blivit så för mig.

4 kommentarer:

  1. Anonym2/05/2011

    Vilket välkomnande denna morgon - om jag får kalla det så. Efter en tids frånvaro som besökare på Gläntan-bloggen går jag nu in och läser Din utmärkta reflektion över ålder som jag vill instämma i till fullo. Den viktiga frågan att ställa sig är: "Vad är viktigt i livet?" /Kristina

    SvaraRadera
  2. Tack för den fina kommentaren, Kristina.

    SvaraRadera
  3. Anonym2/06/2011

    Vissa saker du skriver läser jag om och om igen..

    SvaraRadera
  4. Oj, det känns hedrande på något sätt.

    SvaraRadera