tisdag 14 september 2010

På hög höjd

För att kunna komma upp i Högalidskyrkans norra torn (Ansgarstornet, det med en tupp högst upp) måste man känna någon med tillgång till nyckel. Man kan gå över kyrkans mittskepp och vidare upp på en spiralformad trätrappa inuti det stora tornet. Sista biten klättrar man på stegliknande trappor. När man kommer upp och öppnar dörren är det södra tornet (Olaus Petri-tornet, det med korset högst upp) så enormt stort. Då först förstår jag hur högt upp jag är. Och Stockholm ligger där för mina fötter. För att komma upp i Vor Frelsers kirke i Köpenhamn räcker det att kolla upp öppettiderna till tornet. Sedan går man först på insidan och sedan i en spiraltrappa på utsidan av tornet. Och även om trappan på tornets utsida är mycket välarbetad och i koppar, så är det faktiskt inte utan en viss känsla av svindel som jag stegar upp för den. Men när jag väl är uppe ligger Köpenhamn där för mina fötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar