lördag 20 februari 2010

I säsong

För inte så länge sedan talade vi inte om mat som var "i säsong". Jag vill minnas att vi sa att "det var säsong för något", t ex jordgubbar. Det är inte säsong för jordgubbar nu, skulle vi ha sagt. Nu säger vi istället att jordgubbar inte är i säsong. Uttrycket "i säsong" är en anglicism och det finns människor som tycker att vi bör undvika sådana. Men jag tycker det är vackert. Just nu är det kanske inte så mycket mat som är i säsong, men jag har nyligen lärt mig att räkor är det. Så för att pigga upp mig under denna ganska bistra tid på året njuter jag av färska räkor på fredagskvällarna.

2 kommentarer:

  1. Åt också jättegoda färska räkor häromkvällen, men jag hade ingen aning om att de var i säsong nu. Där ser man, ny kunskap!

    SvaraRadera
  2. Jag lärde mig som sagt också detta med räkorna alldeles nyss. Det är roligt med mat som är "i säsong". Det blir en trevlig variation på året om man inte äter allt året runt. Men räkor har kanske en lång säsong??

    SvaraRadera