onsdag 17 februari 2010

Askonsdag

Ikväll sitter jag däckad framför datorn och orkar inte tänka egna tankar. Roligt att det finns så mycket människor i världen som orkar tänka tankar och som orkar dela med sig av dem. Jag minns den diskussion dottern och jag hade i måndags inför hennes tentamen i sociologi. Jag diskade och dottern talade. Hon berättade om "gubbarna" - Weber, Durkheim, Mills, Giddens, Elias, Foucault och allt vad de nu kan heta - och om teorierna. Jag har aldrig läst sociologi men känner igen en del från socialpsykologin och systemteori. Efter en stund lämnade vi "gubbarnas" teorier och hamnade istället i vår gemensamma hänförelse över hur vårt samhälle är uppbyggt och hur oerhört många människor vi alla är beroende av för att vårt vardagliga liv ska fungera. Titta dig runt omkring i ditt eget hem och försök räkna efter hur många som varit inblandade i ditt kök. De som ritat och byggt huset och all inredning, alla som tillverkat och levererat material osv. Eller tänk på vad du gjort under dagen, vilka människor du mött eller vilka som indirekt varit inblandade i din dag. Vem som körde bussen, vem som packade upp varorna i affären, vem som delade ut morgontidningen, vem som sandade gångvägen du halkade fram på, vem som städade på jobbet osv osv. Jag tror ni förstår min poäng. Och nu sitter jag här njuter av något av allt det som andra varit kreativa nog att tänka ut och låter mig ta del av.

Här är några exempel:

Lou Reed i tweed (Så dumt men ändå så genialt. Jag skrattar gott och flera gånger.)

Unhappy Hipsters (Eller "det är ensamt i den moderna världen". Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men mest skrattar jag. OBS! På engelska.)

Och så dagens citat av twitter-signaturen "nollpunkt" (som även bloggar): "Idag är det Askungsdag. Då tittar man bara på prinsessfilmer." Hon är för smart för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar