måndag 15 februari 2016

Tematrio - Feminism

Berätta om tre bra texter med feministisk vinkel var förra veckans tema hos Lyrans noblesser. Hos Feministbiblioteket finns massor av tips i den Feministiska kanon. Jag valde tre av dem, samtliga utgivna på 1970-talet.

Århundradets kärlekssaga av Märta Tikkanen minns jag som en mycket stor läsupplevelse. Den beskrivs som en "diktroman" - och det är en bok jag gärna skulle vilja läsa om. Tyvärr saknas den i min bokhylla.

De fem härskarteknikerna av Berit Ås diskuterades livligt i olika sammanhang jag befann mig i under 1970-talets slut och 1980-talets början. Härskarteknikerna är osynliggörande, förlöjligande, undanhållande av information, dubbelbestraffning och påförande av skuld och skam. Senare utökade socialpsykologen Berit Ås listan med ytterligare två: objektifiering och våld eller hot om våld. Härskartekniker är alltid lika obehagliga att råka ut för. Jag fick t ex känna på förlöjligande vid ett möte häromveckan. Lika förvånande och obehagligt som alltid. Jag trodde inte vi pratade med varandra på det sättet på vår arbetsplats?!

Det mest förbjudna av Kerstin Thorvall har jag precis sett som TV-serie (på Göteborgs filmfestival), en mini-serie i tre delar, fritt berättad efter romanen och med regi av Tova Magnusson. Den kommer visas på SVT inom kort. Se den! Kerstin Thorvall var en stor författare och konstnär, som gick sin alldeles egna väg. Om henne finns det mycket att berätta.

3 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av de här böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du fått tre bra lästips.

      Radera
  2. Tikkanens bok skulle jag också vilja läsa om. Har inte gjort det på säkert 20 är. Vad gäller härskartekniker nyttjas ju de också av kvinnor, även om det kanske (?) är vanligare att män använder dem. Lika obehagligt och fult oavsett, såklart. Thorvall som tv-serie låter underbart.

    SvaraRadera