torsdag 17 september 2015

Hälleforsen och vägen dit

En av sommarens utflykter med cykel var till Hälleforsen, ett av Hallands största vattenfall, beläget på Hallandsåsens nordsluttning. Det är Hällabäcken som kastar sig ner längs branterna med en imponerade fallhöjd på fem-sex meter, för att fortsätta ner på slätten och där förena sig med Stensån. För att hitta Hälleforsen behövde vi hjälp av min svärmors minne, en guidebok över Hallands sevärdheter från 1970-talet och ett riktigt bra kartblad. Forsen är anonym och det saknas helt skyltning till den. Men för den som lyckas ta sig fram väntar en häftig upplevelse.
Här  kommer en vägbeskrivning för cyklister eller vandrare:
På vägen mellan Hasslöv och Vindrarp svänger du  upp på åsen, c:a tre km efter Hasslöv om du kommer västerifrån. Då har du just passerat Hällabäcken, vars fall du är påväg till. Vägen går först förbi några hus, men ganska snart kommer du in i en fin bokskog och kan då ana Hällabäcken på din högra sida. Fortsätt uppför. Passera några enstaka hus, bl a ett litet med namn Sjömansvila på höger sida. Vänd dig om iband, för utsikten är vidunderlig. Vid en klunga med hus på båda sidor öppnar sig landskapet och där skogen på nytt tar vid finns en skogsväg med vägbom till höger. Precis innan har du passerat ett ensamt hus på din vänstra sida. Sträckan upp hit är bara drygt kilometer, men eftersom det bara är uppför känns det betydligt längre. Det finns ingen skylt vid vägbommen utan du får lita på att du är på rätt väg. Ungefär hundra meter efter bommen delar sig skogsvägen i två stigar, ta den vänstra och fortsätt c:a femhundra meter in i skogen. Om det är en stilla dag bör du höra forsens brus nu och kunna följa ljudet som kommer från din högra sida. Du kan gå längs forsen på en liten hal, stenig och brant stig, men det går lika bra att stanna och bara beundra den från någon bra utsiktsplats. Här får du leta dig fram och ta det försiktigt!
På Youtube finns en kort film och om du söker på Hälleforsen finns flera fina bilder.