torsdag 28 augusti 2014

Tematrio: Karin

Den andra augusti har Karin namnsdag, och i samband med det inbjöd Lyran till Tematrio: Karin. Jag hakar på i efterhand med mina Karin-böcker, alltså tre bra böcker som antingen är skrivna av eller om någon Karin.

1. Trilogin om Katarina av Vadstena (den heliga Birgittas dotter) skrivna av Karin Thelander på 1960-talet. Böckerna heter Ingen orm skall skada mig, Av jordens mull och Helgonprocess och finns just nu att köpa på Bokbörsen, för den intresserade. Böckerna skulle även kunna passa in under en historisk tematrio, de utspelar sig på 1300-talet, och en rese-tematrio, Katarina reste både till Rom och Jerusalem under sin livstid och det är bl a dessa resor som skildras i böckerna. Men de passar extra bra i denna trio eftersom Karin är en försvenskad form av just namnet Katarina.

2. Karin Wahlberg utkom förra året med med den första boken i en serie om ett sjukhus och människorna där i samband med polioepidemin på 1950-talet. Än finns det hopp heter den, och jag väntar med spänning på fortsättningen.

3. I en sådan här tematrio måste förstås Karin Boye finnas med. Jag läste Kallocain för andra gången i vintras (det var mer än 30 år efter första gången) och rekommenderar er alla att läsa denna förhållandevis lättlästa men väldigt innehållsrika klassiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar