torsdag 13 februari 2014

Tematrio - syskon


Veckans tematrio är systrar och bröder och Lyran skriver "berätta om tre böcker som handlar om syskon". Jag ansluter mig lite sent, men här kommer mina tre:

1. Aprilhäxan (1997) av Majgull Axelsson är den första jag tänker på. Här finns en komplicerad relation mellan Desirée, som p g a sitt handikapp placerades på instition på 1950-talet, och hennes systrar Birgitta, Christina och Margareta som inte vet om att hon finns.Tills en dag när det kommer ett brev...

2. Ta hand om min mor av den sydkoreanska författaren Kyung-Sook Shin har jag bara hunnit läsa början på än. Men det verkar vara en fin roman som skildrar några syskons bedrövelser och sorg när deras mamma plötsligt försvinner.

3. Min tredje bok är Lucke och Lull av Björn af Kleen. Det är ingen roman, men intrigen känns som något som kunde ha utspelat sig på 1800-talet fast det är en arvstvist som pågår i vår tid. Den mellan Lukas Bonniers och Margareta Toss dotter Anna Toss (född utom äktenskapet) och Annas halvsyskon Bonnier (födda inom äktenskapet). Björn af Kleen skriver otroligt bra om en samtida arvstivist som verkligen har ett allmänt intresse. Läs mer på luckelull.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar