onsdag 14 augusti 2013

Emil Noldes hus i Seebüll

Det regnar i Jönköping, där jag befinner mig just nu. Och det regnade i midsomras när maken och jag besökte Emil Noldes hus i Seebüll i norra Tyskland, på gränsen till Danmark. Visste ni förresten att Emil Nolde tog sitt namn efter den by på södra Jylland där han är uppvuxen. Nolde, alltså. Seebüll är en fin plats på en liten kulle i det platta marsklandet och huset är stilren Bauhaus, byggt på 1920-talet.

Om Emil Nolde, hans konst och hans liv finns mycket att berätta, men det får andra göra. Min upptäckt vid besöket är att jag inte är så förtjust i hans expressiva konst som jag trodde att jag skulle vara. Jag trivs bättre i den lilla trädgården som är fylld av kraftfulla blommor i starka färger ochsom är väl värd ett besök i sig. Värd ett besök är också den fina Restaurant Seebüll, där maten är konstfullt upplagd med diverse torkade blomster och örter som dekoration. Smakar gott gör den också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar