måndag 11 mars 2013

Gökboet med Moomsteatern #048


Igår var jag med familjen på teater. Moomsteatern i Malmö har satt upp Gökboet, en laddad och spännande föreställning som är både konstnärligt intressant och verklighetsnära. Jag tror att det är i mellanrummet, mellan fiktionen och verkligheten, som den stora konsten infinner sig. Den som vågar tangera livsfrågor som t ex alla människors lika värde och utanförskap. Det gör den här föreställningen. Som publik blir jag medagerande till både det samhälle som är vår egen vardag och den slutna psykiatriska klinken som Gökboet berättar om. Det är oroande, roligt och snygg konstnärlig gestaltning på samma gång. Och jag inser att det var mycket länge sedan jag var på teater som berörde mig på djupet så som denna föreställning gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar