onsdag 25 november 2009

Konst som rörelse

Idag gratulerar jag Ann-Sofi Sidén som får Moderna Museets Vänners Skulpturpris 2009. I DN säger hon: Måleriet blev för platt för mig. Jag ville åt rörelsen i livet. Och nog finns det något väldigt levande över skulpturen av den kissande kvinnan. Fideicommissum heter den och är här fotograferad i Wanås slottspark i Skåne. Fram till 10 januari kan man se henne på Moderna museet, så jag får försöka hinna dit. Men det som fick mig att känna igen Ann-Sofi Sidén i tidningen idag är faktiskt ett helt annat av hennes konstverk, som jag läste om förra hösten men aldrig såg när det visades på Bonniers konsthall.


"In passing" är en videoinstallation om de spädbarnsinkast vid tyska sjukhus där mammor som av olika skäl inte klarar att ta hand om sina nyfödda barn kan lämna dem anonymt med två månaders ångerrätt. När jag läste om det väcktes (förstås) massor av tankar och känslor. Vilka kvinnor är det? Ångrar de sig sedan? Vad händer med barnen? Och vad händer med dem som tar hand om barnen på sjukhusen? Modigt att våga ställa alla de där frågorna och att våga visa något som är så svårt förstå. Konstnären själv säger: Det är sällan man hittar platser i det urbana landskapet som är så laddade och symboliska. Nu kan man se delar av videoinstallationen som fotogravyrblad på Moderna museet. Alltså en anledning till för mig att gå dit.

(Bilderna har jag fått av en vän i Skåne. Vilket jag vill tacka för.)

2 kommentarer:

  1. Kul att du börjat blogga igen! Det där med videoinstallationen låter väldigt spännande - tack att det finns något sådant som en returplats, det hade jag aldrig kunnat tro. Måste fundera mera innan jag vet vad jag tycker säger Eva.

    SvaraRadera
  2. Inte lätt att veta vad man tycker, men ett bra exempel på hur konsten kan få oss att våga fundera över svåra frågor.

    SvaraRadera