onsdag 21 oktober 2015

Skåneleden x 2

Två lördagar i rad har jag vandrat på Skåneleden. Dels på Linderödsåsen i Verkeåns dalgång och dels  på Romeleåsen mellan Genarp och Veberöd. På de skånska åsarna växer skog, mycket bokskog men också andra lövträd och flera granar än man kan tro. Naturen är varierad och öppnar sig ibland mot vidsträckta utsikter med blånande höjder. Då är det svårt att förstå att man är i Skåne. Romeleåsens högsta punkt är Romeleklint 175 m ö h. Här går det bra att rasta (bord och bänkar finns) men utsikten från klinten är helt igenväxt. På Linderödsåsen kan man som mest komma upp på 195 m ö h på Hallabjär. Så vem är det som påstår att Skåne är platt?

Vandringen på Linderödsåsen gick genom dimma och regn.

 

Och vandringen på Romeleåsen gick i solsken och moln. Mycket fina turer båda två.
 


3 kommentarer:

  1. Jag cykelsemestrade med goda vänner i östra Skåne för snart 25 år sedan och vi tog oss bland annat uppför Linderödsåsen. Efter det har jag aldrig påstått att Skåne är platt :)! Att vandra låter härligt, jag är väldigt sugen på alla sörlandsleder som finns i Sverige.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker dagsturer är perfekt. Inte så tung packning och skön och torr säng att sova i på natten.

    SvaraRadera
  3. Förresten, att Skåne är platt är en seglivad myt.

    SvaraRadera