söndag 11 maj 2014

Ledtrådar på Färgfabriken

 

Jag fortsätter med dagens tredje blogginlägg som handlar om en fin utställning i Stockholm, som jag hade turen att uppleva förra helgen.

Det är Ledtrådar på Färgfabriken med Carl Johan De Geers konst, en av de bättre konstutställnignar jag har sett på länge. Om jag kommer till Stockholm innan den 17 augusti ska jag definitivt gå dit igen. Det är färger och former - målningar, textilier, filmer, fotografier, installationer, saker, möbler, texter, tankar.... allt. Och det är mycket inspirerande. Färgfabriken har även gjort en app där konstnären berättar om några av verken på utställningen samtidigt som de visas på fina och tydliga bilder. Bra för dig som inte har möjlighet att besöka utställningen och för alla oss som vill uppleva den igen.

Carl Johan De Geers konst har följt mig sedan jag var ung. Jag tycker mycket om hans möster, inte minst de med snälla monster och glada färger. Jag tycker också mycket om en del av hans filmer och vill särskilt rekommendera "Mormor, Hitler och jag", om mormodern som under Carl Johans uppväxt var den enda vuxna som brydde sig om barnen. I filmen säger han: "Hon var en god människa, men hon var också nazist." Det är ett intressant och ömsint porträtt av mormodern, men samtidigt svårt att förstå och ta till sig. Som tittare är jag lika förvirrad som den vuxne Carl Johan som försöker förstå. Se den filmen, om du får möjlighet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar