fredag 7 oktober 2011

"Att föda ett barn"

Jag har läst en bok förut av Kristina Sandberg, Ta itu, men jag har inget direkt minne av den. Jo, jag tror att jag tyckte den var bra, men jag kan inte alls säga varför eller vad den handlade om. Att föda ett barn kommer jag nog inte att glömma. Det har inte främst med innehållet i romanen att göra, även om den handlar just om att föda ett barn, utan snarare är det själva läsupplevelsen och sättet boken är skriven på som gör den till en absolut favorit. Jag sugs liksom in i Majs värld, både hennes yttre (dvs Örnsköldsvik 1938-39) och inre. Framför allt är det gestaltningen av hennes inre värld som fascinerar. Sällan får man så ocensurerat följa med i en annan människas tankar och känslor.

Vill du läsa mer om Att föda ett barn rekommenderar jag Bokmanias och Bokhoras recensioner. Eller lyssna på ett avsnitt av Biblioteket (från 2010-11-01) där författaren, som även är psykolog, berättar vad som gjorde att hon började skriva just den här boken och vad hon vill berätta med den.

2 kommentarer:

  1. Mejl den 18/10:
    "Försökte kommentera på din blogg igen, går inget vidare. Konstigt. Ville säga att jag också läst "Ta i tu" och heller inte var så engarerad av den men blev glad för tipset om en ny bok -
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Tack, Lotta, för din kommentar. Hoppas du tycker om "Att föda ett barn".

    Konstigt att du inte kan kommentera direkt på bloggen. Jag provade nyss och då funkade det. Om du väljer "anonym" som profil och sedan klickar på "skicka" får du upp en ordverifiering. När du skrivit in den kan du klicka på "ok" och då publiceras kommentaren.

    SvaraRadera