tisdag 16 augusti 2011

Uppfylld semesterlängtan

Den första juli skrev jag om min semesterlängtan. Nu har jag arbetat i två dagar och kan se tillbaka på fyra veckors semester som till stor del uppfyllde min längtan. Jag har lagat och ätit god mat. Jag har plockat väldigt lite blåbär och lite mer kantareller. Jag har cyklat desto mer. Den bästa turen var kanske den upp på Hallandsåsen i motvind. Lön för mödan fick jag när jag susat nerför en av backarna (fortfarande motvind, så egentligen är "trampat ner för en av backarna" en bättre beskrivning). Och där stod jag med cykeln i den kraftiga vinden och drack alldeles för söt läsk och åt alldeles för söt sockerkaka. Och då kom de. Fem steglitser i bågformig flykt. Först hörde jag deras karaktäristiska läte, stickelitt, och sedan såg jag dem. Och de var precis som i fågelboken, landade på tiselbollarna i diket, som om de visste att deras latinska namn "carduelis" betyder just tistel.

Några goda böcker har jag också läst. Den som fångade mitt intresse under den sista semesterveckan är Hjärtblad av Aino Trosell. En poetisk historisk roman om en vandrande dalkullas uppväxt i hungersnödens Sverige, bara några generationer bort. Och om hennes utveckling till en självständig ung kvinna i takt med att samhället runt omkring växer till den värld vi känner igen oss i, med bl a postgång och järnvägar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar